Förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.
Abstract
Enligt Läroplan för förskolan (2018) står det att förskolan ska sträva för att alla barn ska få
delta i både utbildningssituationer och fri lek utifrån sina egna förutsättningar. Det står även
att barnen ska få den stöttning de behöver för att tillgodose sina individuella behov. Detta
ansvar har bl.a. förskollärare att sträva efter.
Syftet i denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i
behov av särskilt stöd. För att nå studiens syfte har vi tre frågeställningar: 1) Vilka olika
uppfattningar har förskollärare när det kommer till fenomenet inkludering angående barn i
behov av särskilt stöd? 2) Vilka olika uppfattningar har förskollärare angående utmaningar
och svårigheter när det kommer till inkludering i förskolan med fokus på barn i behov av
särskilt stöd? 3) Vilka olika uppfattningar har förskollärare på sin egen kompetens kring att
inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan?
Studien bygger på fenomenografisk metodologi och nio förskollärare från tre olika kommuner
har intervjuats. Studiens resultat visar att förskollärare delar en positiv uppfattning och
inställning gentemot inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Dock har det framkommit i
resultatet att inkludering av barn i behov av särskilt stöd för med sig en del utmaningar och
svårigheter för att främja arbetet. I studien framkommer flera olika uppfattningar angående
hinder för inkludering: bland annat barngruppsstorlek, brist på planeringstid och arbetslagets
ojämna utbildnings- och kompetensnivå. Det framkommer att förskollärare uppfattar att
inkludering av barn i behov av särskilt stöd påverkar alla barnen i barngruppen positivt och
ger med sig flera fördelar. En slutsats som framgick från resultatet om inkludering av barn i
behov av särskilt stöd är att det finns en tudelning kring detta. Det uppfattas som något bra
och positivt men det faktiska omständigheterna gör det svårt att främja inkludering i
förskolan.
Date
2021Author
Karlberg, Johanna
Hällsten, Emelie
Palmquist, Alexander
Keywords
barn i behov av särskilt stöd, inkludering, förskollärare, uppfattning.
Language
swe