• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.

Abstract
Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna studie är att undersöka hur forskningen beskriver betydelsen av hur pedagoger på förskola och i förskoleklass genomför och planerar utformningen av övergångar mellan aktiviteter för att ge barnen de bästa möjliga förutsättningarna att klara av övergångar. Studien undersöker hur utmanande beteenden i övergångar kan förebyggas, hur barn kan motiveras att göra en övergång samt hur pedagoger kan stötta barnen att göra övergångar till nästa aktivitet. För att få så heltäckande svar som möjligt valdes systematisk litteraturstudie som metod. Studien tydliggör mönster i en relativt stor mängd forskning (19 artiklar) gällande framgångsrika tillvägagångssätt rörande övergångar. Utifrån relevanta sökord hittades artiklar som gallrades fram utifrån relevans till syftet i denna studie. Slutligen sammanställdes och kategoriserades det relevanta innehållet i artiklarna till resultatdelen. Utifrån denna studies resultat är schemaläggning av övergångar, skapande av struktur och rutiner vid övergångar samt pedagogers olika strategier lösningen till hur övergångar kan förebygga utmanande beteenden, motivera och stötta barnen vid övergångar. Studiens resultat visar att utesluta väntan, hålla uppe engagemang, främja barns självständighetslära och dela upp pedagogers ansvar är betydelsefulla faktorer i planeringen av övergångar. Att se över den fysiska miljön visade sig också vara betydelsefullt. Flera strategier som visade sig vara av vikt för välfungerande övergångar var att sänka kraven på barnen, bekräfta barnets känslor, berömma samt förtydliga förväntningar, vad som ska göras och påminna om kommande aktivitet. För att förbereda inför övergång och förtydliga vad som ska göras har visuella hjälpmedel visat sig vara av stor betydelse.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73773
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Sandra Krysik, Kristian Rekilä, Cecilia Edlund.pdf (917.8Kb)
Date
2021
Author
Krysik, Sandra
Rekilä, Kristian
Edlund, Cecilia
Keywords
Förskola, förskoleklass, övergångar, utmanande beteenden, tydliggörande pedagogik.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV