Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.
Sammanfattning
Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både
förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med
denna studie är att undersöka hur forskningen beskriver betydelsen av hur pedagoger på
förskola och i förskoleklass genomför och planerar utformningen av övergångar mellan
aktiviteter för att ge barnen de bästa möjliga förutsättningarna att klara av övergångar. Studien
undersöker hur utmanande beteenden i övergångar kan förebyggas, hur barn kan motiveras att
göra en övergång samt hur pedagoger kan stötta barnen att göra övergångar till nästa aktivitet.
För att få så heltäckande svar som möjligt valdes systematisk litteraturstudie som metod.
Studien tydliggör mönster i en relativt stor mängd forskning (19 artiklar) gällande
framgångsrika tillvägagångssätt rörande övergångar. Utifrån relevanta sökord hittades artiklar
som gallrades fram utifrån relevans till syftet i denna studie. Slutligen sammanställdes och
kategoriserades det relevanta innehållet i artiklarna till resultatdelen.
Utifrån denna studies resultat är schemaläggning av övergångar, skapande av struktur och
rutiner vid övergångar samt pedagogers olika strategier lösningen till hur övergångar kan
förebygga utmanande beteenden, motivera och stötta barnen vid övergångar. Studiens resultat
visar att utesluta väntan, hålla uppe engagemang, främja barns självständighetslära och dela
upp pedagogers ansvar är betydelsefulla faktorer i planeringen av övergångar. Att se över den
fysiska miljön visade sig också vara betydelsefullt. Flera strategier som visade sig vara av vikt
för välfungerande övergångar var att sänka kraven på barnen, bekräfta barnets känslor,
berömma samt förtydliga förväntningar, vad som ska göras och påminna om kommande
aktivitet. För att förbereda inför övergång och förtydliga vad som ska göras har visuella
hjälpmedel visat sig vara av stor betydelse.
Datum
2021Författare
Krysik, Sandra
Rekilä, Kristian
Edlund, Cecilia
Nyckelord
Förskola, förskoleklass, övergångar, utmanande beteenden, tydliggörande pedagogik.
Språk
swe