Stressfaktorer i förskolan. En kvalitativ studie om förskollärares upplevda stress i sitt arbete.
Sammanfattning
Denna kvalitativa studie undersöker förskollärares upplevelser av stress i sitt arbete. Syftet
med studien är att undersöka vilka olika faktorer och omständigheter som förskollärare
upplever bidrar till stress. Syftet är även att undersöka huruvida förskollärare upplever att
stress påverkar barnen i verksamheten och vilka faktorer förskollärare anser kan minska stress
i arbetet. Frågeställningarna som studien utgår från är; vilka faktorer uppfattar förskollärare
som bidragande källor till stress i arbetet, på vilka sätt uppfattar förskollärare att deras
stressnivå kan påverka barngruppen och vilka uppfattningar har förskollärare om åtgärder
som de tror skulle kunna reducera stressnivåerna. För att samla in empiri till studien
intervjuades sex förskollärare, tre på en förskola i Mölndal och tre på en förskola i Göteborg.
Ytterligare material som användes är tidigare forskning och litteratur. Det insamlade
materialet har analyserats utifrån KASAM-teorin och Krav-kontroll-stödmodellen. I studien
framkom att alla förskollärare uttryckte att de upplevde en viss nivå av stress i sitt arbete.
Viktigt att nämna är att samtliga förskollärare beskrev att de upplever stress som något som
går upp och ner i perioder. Vidare framkom att de faktorer som upplevs bidra mest till stress
är en upplevelse av att barngrupperna är för stora, en upplevelse av otillräcklighet, frånvaro av
personal och att i samband med detta få tag på en vikarie. De resurser som förskollärarna
upplevde som mest behjälpliga vid stress var stöd i arbetslaget och stöd från rektor. Slutligen i
studien diskuteras det kring frågeställningarna utifrån studiens resultat och analys.
Datum
2021Författare
Peterson, Ellen
Blomgren, Linnéa
Nyckelord
Stressfaktorer, förskollärare, KASAM, Krav-Kontroll- Stödmodellen, Arbetsbelastning.
Språk
swe