• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.

Sammanfattning
Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även uppmärksammades i Skolinspektionens rapport (2017). Efter rapporten har förskolans styrdokument och riktlinjer ändrats samt att barnkonventionen har blivit lag. Hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet i förskolan påverkar hur väl arbetet fungerar. Syftet med studien mynnade därmed ut i följande frågeställningar: 1. Vilka möjligheter beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet? 2. Vilka utmaningar beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet? Studien har en fenomenografisk forskningsansats där syftet är att samla in förskollärares varierade uppfattningar kring fenomenet flerspråkighet. Det empiriska materialet bygger på semistrukturerade intervjuer med totalt åtta förskollärare på fem olika förskolor. Resultatet i studien lyfter möjligheter med flerspråkighet i förskola samtidigt som det framkommer en osäkerhet hos majoriteten av förskollärarna i hur flerspråkighet kan inkluderas. Faktorer som enligt förskollärarna påverkar det flerspråkiga arbetet var verktyg, rektor, samverkan med kollegor och vårdnadshavare, där det fanns delade meningar om hur väl det fungerade. Beroende på vilket förhållningssätt förskollärarna hade till flerspråkighet, gick det även att urskilja hur en enspråkig norm i förskolan kan bli en utmaning.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73842
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Jessica Shafer, Felicia Jamrowski, Rebecca Petersson.pdf (724.6Kb)
Datum
2021
Författare
Jamrowski, Felicia
Shafer, Jessica
Petersson, Rebecca
Nyckelord
Förskola, Flerspråkighet, Modersmål, Förskollärare.
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV