”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.
Sammanfattning
Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och
modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring
fenomenet flerspråkighet, vilket även uppmärksammades i Skolinspektionens rapport (2017).
Efter rapporten har förskolans styrdokument och riktlinjer ändrats samt att barnkonventionen
har blivit lag. Hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet i förskolan
påverkar hur väl arbetet fungerar. Syftet med studien mynnade därmed ut i följande
frågeställningar: 1. Vilka möjligheter beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet? 2.
Vilka utmaningar beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet?
Studien har en fenomenografisk forskningsansats där syftet är att samla in förskollärares
varierade uppfattningar kring fenomenet flerspråkighet. Det empiriska materialet bygger på
semistrukturerade intervjuer med totalt åtta förskollärare på fem olika förskolor. Resultatet i
studien lyfter möjligheter med flerspråkighet i förskola samtidigt som det framkommer en
osäkerhet hos majoriteten av förskollärarna i hur flerspråkighet kan inkluderas. Faktorer som
enligt förskollärarna påverkar det flerspråkiga arbetet var verktyg, rektor, samverkan med
kollegor och vårdnadshavare, där det fanns delade meningar om hur väl det fungerade.
Beroende på vilket förhållningssätt förskollärarna hade till flerspråkighet, gick det även att
urskilja hur en enspråkig norm i förskolan kan bli en utmaning.
Datum
2021Författare
Jamrowski, Felicia
Shafer, Jessica
Petersson, Rebecca
Nyckelord
Förskola, Flerspråkighet, Modersmål, Förskollärare.
Språk
swe