Visa enkel post

dc.contributor.authorMalena, Norström
dc.contributor.authorWhass, Anette
dc.date.accessioned2022-10-13T11:22:06Z
dc.date.available2022-10-13T11:22:06Z
dc.date.issued2022-10-13
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73866
dc.description.abstractSyftet med studien är att öka kunskapen om några lärares och specialpedagogers tolkningar och upplevelser av arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö bland elever i årskurs F-6. Frågeställningarna är som följer, hur tolkas begreppet ledning och stimulans av lärarna och specialpedagogerna? Vad är enligt lärarna och specialpedagogerna grundläggande faktorer i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö? På vilket sätt tas specialpedagogens kompetens tillvara i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö enligt lärarna och specialpedagogerna? De teoretiska utgångspunkterna i studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet och det relationella perspektivet på lärande. Studien utgår från en fenomenologisk forskningsansats där intresset finns att tolka och skapa förståelse för empirin. I denna kvalitativa studie har åtta semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra lärare och fyra specialpedagoger verksamma på fyra kommunala F-6 skolor. Inför intervjuerna genomfördes två pilotintervjuer för att stärka validiteten i studien. Resultatet har analyserats utifrån aktuella frågeställningar och de teoretiska perspektiv på lärande som studien grundar sig på. Den insamlade empirin från intervjuerna har kategoriserats under olika teman och kopplats till studiens centrala begrepp. Resultatet visar att informanterna har ett synsätt som utgår från ett relationellt perspektiv på lärande där tanken är att ledning och stimulans är något som gynnar alla elever oavsett förutsättningar. Begreppet tillgänglig lärmiljö är mer vedertaget än begreppet ledning och stimulans där det sistnämnda inte helt är befäst i intervjuerna med lärarna och specialpedagogerna. I studien framgår det dock att tankesättet vid planerandet av undervisningen visar på en förståelse av vad begreppet ledning och stimulans innebär och att det är något som sker på gruppnivå. Grundläggande faktorer för ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö beskrivs i studien handla om relationer, pedagogiskt ledarskap samt en mångfald av material och arbetssätt som ger förutsättningar för lärande och delaktighet hos eleverna. Empirin visar att specialpedagogens kompetens inte helt tas tillvara i utvecklandet och arbetet med ledning och stimulans och det uttrycks en önskan om att arbeta mer främjande och förebyggande än vad som i realiteten skeren_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectledningen_US
dc.titleLedning och stimulans - för att ge alla en chansen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post