Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter
problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som
bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro
och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet
med denna elevgrupp.
Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande där
lärande sker ihop med andra och att man utvecklas genom att ta del av varandras kunskaper
och att man lär sig av att kommunicera. Vi har också använt oss av det relationella
perspektivet och KASAM.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats. Vi använde semistrukturerade intervjuer och vi
intervjuade fem rektorer på olika skolnivåer och i olika kommuner.
Resultat: Studien har visat att skolorna bedömer vad som skall anses som problematisk
skolfrånvaro på olika sätt, de har olika procentsatser för när skolfrånvaron blir problematisk.
Orsakerna till problematisk skolfrånvaro ansåg rektorerna framförallt berodde på olika NPF diagnoser och psykisk ohälsa. Rektorerna delade också uppfattningen om att goda relationer
var en viktig byggsten när det gäller att förebygga problematisk skolfrånvaro. När det gäller
distansundervisning ansåg de att det var bäst att arbeta för att eleverna skulle vara i skolan. De
såg dock nya möjligheter i och med distansundervisningen.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-13Author
Bengtsson, Maud
Eldh Thörn, Camilla
Keywords
skolfrånvaro
Language
swe