• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer

Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker ihop med andra och att man utvecklas genom att ta del av varandras kunskaper och att man lär sig av att kommunicera. Vi har också använt oss av det relationella perspektivet och KASAM. Metod: Studien har en kvalitativ ansats. Vi använde semistrukturerade intervjuer och vi intervjuade fem rektorer på olika skolnivåer och i olika kommuner. Resultat: Studien har visat att skolorna bedömer vad som skall anses som problematisk skolfrånvaro på olika sätt, de har olika procentsatser för när skolfrånvaron blir problematisk. Orsakerna till problematisk skolfrånvaro ansåg rektorerna framförallt berodde på olika NPF diagnoser och psykisk ohälsa. Rektorerna delade också uppfattningen om att goda relationer var en viktig byggsten när det gäller att förebygga problematisk skolfrånvaro. När det gäller distansundervisning ansåg de att det var bäst att arbeta för att eleverna skulle vara i skolan. De såg dock nya möjligheter i och med distansundervisningen.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73867
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
annotated-1.BENGTSSON-MAUD-och-ELDH-TH%C3%96RN-CAMILLA-1.pdf (781.0Kb)
Datum
2022-10-13
Författare
Bengtsson, Maud
Eldh Thörn, Camilla
Nyckelord
skolfrånvaro
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV