Show simple item record

dc.contributor.authorAxelsson, Viktoria
dc.contributor.authorKamila, Sabina
dc.contributor.authorSolbrekke, Eva
dc.date.accessioned2022-10-14T11:12:10Z
dc.date.available2022-10-14T11:12:10Z
dc.date.issued2022-10-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73895
dc.description.abstractEnligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. Forskningsstudier som undersöker specialpedagogens egna tankar om sin yrkesroll vittnar om att specialpedagogen själv upplever det utmanande att göra anspråk på den kunskap som ingår i specialpedagogens kompetens. Studiens syfte var att undersöka rektorers förväntningar på specialpedagogen samt vilken roll de upplevde att specialpedagogen hade i arbetet med skolutveckling utifrån tre frågeställningar: Vilka uppfattningar har rektorer om skolutveckling och hur arbetar de med den? Vilka erfarenheter och förväntningar har rektorer på specialpedagogens roll i arbetet med skolutveckling? Hur förstår rektorer specialpedagogens uppdrag? Föreliggande studiens teoretiska utgångspunkter var professionsteorin och fenomenografi. Genom professionsteorin analyserades de olika professionerna inom skolutveckling och utifrån en fenomenografi ansats tolkades rektorernas förståelse av fenomenen skolutveckling och specialpedagogens roll inom detta fält. Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes med semistrukturerade intervjufrågor. Urvalet var delvis målinriktat och delvis ett bekvämlighetsurval vilket resulterade i intervjuer av tio yrkesverksamma rektorer inom grundskolan. Empirin analyserades och delades sen in i kategorier utifrån en fenomenografisk analysmodell. Resultatet i studien visade på att skolutveckling var ett mångfacetterat begrepp där specialpedagogens roll framstod som en utmaning att definiera. Det framkom att det fanns andra aktörer inom skolutveckling (förstelärare), medan specialpedagogens roll ej framträdde lika tydligt. Studien visade också på att specialpedagogens uppdrag kunde variera beroende på vilken skolenhet de arbetade på. När specialpedagogen fick stöd av ledningen i sin yrkesroll kunde specialpedagogen arbeta mer främjande och förbyggande på organisationsnivå.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectspecialpedagogen_US
dc.subjectrektoren_US
dc.titleHur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelseren_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record