• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser

Abstract
Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. Forskningsstudier som undersöker specialpedagogens egna tankar om sin yrkesroll vittnar om att specialpedagogen själv upplever det utmanande att göra anspråk på den kunskap som ingår i specialpedagogens kompetens. Studiens syfte var att undersöka rektorers förväntningar på specialpedagogen samt vilken roll de upplevde att specialpedagogen hade i arbetet med skolutveckling utifrån tre frågeställningar: Vilka uppfattningar har rektorer om skolutveckling och hur arbetar de med den? Vilka erfarenheter och förväntningar har rektorer på specialpedagogens roll i arbetet med skolutveckling? Hur förstår rektorer specialpedagogens uppdrag? Föreliggande studiens teoretiska utgångspunkter var professionsteorin och fenomenografi. Genom professionsteorin analyserades de olika professionerna inom skolutveckling och utifrån en fenomenografi ansats tolkades rektorernas förståelse av fenomenen skolutveckling och specialpedagogens roll inom detta fält. Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes med semistrukturerade intervjufrågor. Urvalet var delvis målinriktat och delvis ett bekvämlighetsurval vilket resulterade i intervjuer av tio yrkesverksamma rektorer inom grundskolan. Empirin analyserades och delades sen in i kategorier utifrån en fenomenografisk analysmodell. Resultatet i studien visade på att skolutveckling var ett mångfacetterat begrepp där specialpedagogens roll framstod som en utmaning att definiera. Det framkom att det fanns andra aktörer inom skolutveckling (förstelärare), medan specialpedagogens roll ej framträdde lika tydligt. Studien visade också på att specialpedagogens uppdrag kunde variera beroende på vilken skolenhet de arbetade på. När specialpedagogen fick stöd av ledningen i sin yrkesroll kunde specialpedagogen arbeta mer främjande och förbyggande på organisationsnivå.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73895
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
annotated-AXELSSON-VIKTORIA-och-KAMILA-SABINA-och-SOLBREKKE-EVA%20%282%29.pdf (711.8Kb)
Date
2022-10-14
Author
Axelsson, Viktoria
Kamila, Sabina
Solbrekke, Eva
Keywords
specialpedagog
rektor
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV