Att göra det extra till det ordinarie
Abstract
Skolans uppdrag är reglerat i styrdokumenten och visar på vikten av att möta alla elevers
behov. De olika stödformer som finns i skolan idag är ledning och stimulans, extra
anpassningar och särskilt stöd. I och med reformen 2014 lyfts extra anpassningar fram i
skollagen. För att inte de extra anpassningarna ska stanna på det individuella planet och
endast vara något lärarna arbetar med parallellt vid sidan av den ordinarie undervisningen,
behöver de fångas upp i skolans systematiska kvalitetsarbete. En skolas organisation behöver
vara lyhörd och anpassningsbar utifrån de utmaningar som uppstår.
Syftet med studien är att undersöka några rektorers, lärares och specialpedagogers upplevelser
av hur extra anpassningar används som utgångspunkt för skolutveckling av ledning och
stimulans i grundskolan år 3–6. För att precisera syftet används följande frågeställningar:
1. Hur upplever rektorerna, lärarna och specialpedagogerna arbetet med extra
anpassningar och stödinsatser på sina respektive skolor?
2. På vilket sätt upplever de olika yrkesgrupperna att de extra anpassningarna används i
skolans utvecklingsarbete av den ordinarie undervisningen?
3. Vilka möjligheter och utmaningar upplever yrkesgrupperna när det gäller extra
anpassningar som grund för skolutveckling?
Studien är kvalitativ och insamlingen av data genomfördes med semistrukturerade intervjuer.
Studien har en organisationsteoretisk utgångspunkt utifrån lärandebaserad skolutveckling där
avsikten är att undersöka hur arbetet med extra anpassningar kan ses som drivkraften i skolans
förbättringsarbete. Vidare lyfts det kategoriska- respektive det relationella perspektivet fram
som teoretiska utgångspunkter. Perspektiven visar vilken elevsyn som råder på skolan och hur
skolans personal ser på elever i behov av stöd samt hur de därigenom arbetar för att utveckla
skolans arbete.
Resultatet visar på betydelsen av en närvarande och engagerad rektor som verkar för att skapa
goda relationer och bygga en gemenskap och samsyn. Vidare visar studien att en
framgångsfaktor till god skolutveckling utifrån stödinsatser är samverkan mellan rektor, lärare
och specialpedagog. Till sist visar studien att i takt med att basen breddas och ledning och
stimulans utvecklas väcks behovet av att inte bara dokumentera de individuella stödinsatserna
utan även den ordinarie undervisningen
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-14Author
Skoog, Linnea
Colliander, Charlotte
Keywords
anpassningar
skolutveckling
ledning
Language
swe