Show simple item record

dc.contributor.authorSkoog, Linnea
dc.contributor.authorColliander, Charlotte
dc.date.accessioned2022-10-14T11:30:14Z
dc.date.available2022-10-14T11:30:14Z
dc.date.issued2022-10-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73898
dc.description.abstractSkolans uppdrag är reglerat i styrdokumenten och visar på vikten av att möta alla elevers behov. De olika stödformer som finns i skolan idag är ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. I och med reformen 2014 lyfts extra anpassningar fram i skollagen. För att inte de extra anpassningarna ska stanna på det individuella planet och endast vara något lärarna arbetar med parallellt vid sidan av den ordinarie undervisningen, behöver de fångas upp i skolans systematiska kvalitetsarbete. En skolas organisation behöver vara lyhörd och anpassningsbar utifrån de utmaningar som uppstår. Syftet med studien är att undersöka några rektorers, lärares och specialpedagogers upplevelser av hur extra anpassningar används som utgångspunkt för skolutveckling av ledning och stimulans i grundskolan år 3–6. För att precisera syftet används följande frågeställningar: 1. Hur upplever rektorerna, lärarna och specialpedagogerna arbetet med extra anpassningar och stödinsatser på sina respektive skolor? 2. På vilket sätt upplever de olika yrkesgrupperna att de extra anpassningarna används i skolans utvecklingsarbete av den ordinarie undervisningen? 3. Vilka möjligheter och utmaningar upplever yrkesgrupperna när det gäller extra anpassningar som grund för skolutveckling? Studien är kvalitativ och insamlingen av data genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Studien har en organisationsteoretisk utgångspunkt utifrån lärandebaserad skolutveckling där avsikten är att undersöka hur arbetet med extra anpassningar kan ses som drivkraften i skolans förbättringsarbete. Vidare lyfts det kategoriska- respektive det relationella perspektivet fram som teoretiska utgångspunkter. Perspektiven visar vilken elevsyn som råder på skolan och hur skolans personal ser på elever i behov av stöd samt hur de därigenom arbetar för att utveckla skolans arbete. Resultatet visar på betydelsen av en närvarande och engagerad rektor som verkar för att skapa goda relationer och bygga en gemenskap och samsyn. Vidare visar studien att en framgångsfaktor till god skolutveckling utifrån stödinsatser är samverkan mellan rektor, lärare och specialpedagog. Till sist visar studien att i takt med att basen breddas och ledning och stimulans utvecklas väcks behovet av att inte bara dokumentera de individuella stödinsatserna utan även den ordinarie undervisningenen_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectanpassningaren_US
dc.subjectskolutvecklingen_US
dc.subjectledningen_US
dc.titleAtt göra det extra till det ordinarieen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record