Med trollspöet i verktygslådan
Sammanfattning
Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på
skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just
förskolan.
Syftet är att undersöka vilka förväntningar förskollärare har på specialpedagogen i utövandet
av sin roll och sitt uppdrag i förskolan, samt att ta reda på vilka möjligheter förskollärare
uppfattar sig ha att ta del av specialpedagogens kompetens.
Teoretiska utgångspunkterna för den här studien bygger på fenomenografi och sociokulturellt
perspektiv. Fenomenografin studerar individers upplevelser, uppfattningar och erfarenheter av
något, ett fenomen. Sociokulturellt perspektiv bidrar med kunskap om hur individer erfar något
utifrån den sociala- och kulturella kontext de befinner sig i.
Metodvalet för studien är kvalitativt och består av semistrukturerade intervjuer med nio
förskollärare.
I resultatet framgår att förskollärarnas förväntningar på specialpedagogen innefattar stöd,
handledning, verksamhetsbesök, observationer, bemötande och förhållningssätt, men även en
förväntan om att specialpedagogen besitter erfarenheter och kunskaper med en spetskompetens
som sträcker sig utöver förskollärarnas egna kunskaper och kompetens.
I analysen av studien framgår att förskollärarnas förväntningar på specialpedagogen var många
men likartade och att dessa ofta bygger på en avsaknad och ett behov av den specialpedagogiska
kompetensen. För att specialpedagogen ska kunna möta rimliga förväntningar på sitt arbete så
behöver det specialpedagogiska uppdraget klargöras inom organisationen.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Datum
2022-10-14Författare
Mohlin, Ida
Nyckelord
specialpedagogens roll
förskola
specialpedagog
förväntningar
Språk
swe