• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriva är inte min grej

Abstract
För att kunna deltaga fullt ut i vårt samhälle idag krävs det att du är skrivkunnig. Det är en demokratisk rättighet för alla, även för de som är i läs- och skrivsvårigheter, trots att skrivandet kan upplevas kämpigt. Skrivandet är en komplex process som innehåller flera moment som behöver befästas. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och sex uppfattar skrivprocessen och den stöttning de får i skrivandet av berättande text. Vi var intresserade av att ta del av elevernas uppfattningar, då eleverna själva ofta vet vad de behöver. Forskning ur elevperspektiv är relativt begränsad, vilket gör denna studie intressant. Studien är kvalitativ och utgick ifrån sju strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer av elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och sex. Empirin analyserades utifrån en fenomenografisk analysmodell i sju steg. Studiens ramverk utgörs av den socio kulturella teorin på lärande. Resultatet visar att elever i läs- och skrivsvårigheter har svårt med alla delar i skrivandet av berättande text, samt att stöttning är viktigt för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sin skrivutveckling. Dessutom framkommer att stavning och korrekthet är viktigt för eleverna samt att studiero är en betydande faktor för elevernas prestation.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73900
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
annotated-LJUNGBERG-MARIA-och-MAGNUSSON-SIRPA-1.pdf (759.4Kb)
Date
2022-10-14
Author
Ljungberg, Maria
Magnusson, Sirpa
Keywords
skrivsvårigheter
berättande text
stöttning
elevperspektiv
stavning
studiero
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV