Skriva är inte min grej
Abstract
För att kunna deltaga fullt ut i vårt samhälle idag krävs det att du är skrivkunnig. Det är en
demokratisk rättighet för alla, även för de som är i läs- och skrivsvårigheter, trots att skrivandet
kan upplevas kämpigt. Skrivandet är en komplex process som innehåller flera moment som
behöver befästas.
Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och
sex uppfattar skrivprocessen och den stöttning de får i skrivandet av berättande text. Vi var
intresserade av att ta del av elevernas uppfattningar, då eleverna själva ofta vet vad de behöver.
Forskning ur elevperspektiv är relativt begränsad, vilket gör denna studie intressant.
Studien är kvalitativ och utgick ifrån sju strukturerade observationer och semistrukturerade
intervjuer av elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och sex. Empirin analyserades
utifrån en fenomenografisk analysmodell i sju steg. Studiens ramverk utgörs av den socio kulturella teorin på lärande.
Resultatet visar att elever i läs- och skrivsvårigheter har svårt med alla delar i skrivandet av
berättande text, samt att stöttning är viktigt för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sin
skrivutveckling. Dessutom framkommer att stavning och korrekthet är viktigt för eleverna samt
att studiero är en betydande faktor för elevernas prestation.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2022-10-14Author
Ljungberg, Maria
Magnusson, Sirpa
Keywords
skrivsvårigheter
berättande text
stöttning
elevperspektiv
stavning
studiero
Language
swe