Show simple item record

dc.contributor.authorLjungberg, Maria
dc.contributor.authorMagnusson, Sirpa
dc.date.accessioned2022-10-14T11:48:45Z
dc.date.available2022-10-14T11:48:45Z
dc.date.issued2022-10-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73900
dc.description.abstractFör att kunna deltaga fullt ut i vårt samhälle idag krävs det att du är skrivkunnig. Det är en demokratisk rättighet för alla, även för de som är i läs- och skrivsvårigheter, trots att skrivandet kan upplevas kämpigt. Skrivandet är en komplex process som innehåller flera moment som behöver befästas. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och sex uppfattar skrivprocessen och den stöttning de får i skrivandet av berättande text. Vi var intresserade av att ta del av elevernas uppfattningar, då eleverna själva ofta vet vad de behöver. Forskning ur elevperspektiv är relativt begränsad, vilket gör denna studie intressant. Studien är kvalitativ och utgick ifrån sju strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer av elever i läs- och skrivsvårigheter i årskurs tre och sex. Empirin analyserades utifrån en fenomenografisk analysmodell i sju steg. Studiens ramverk utgörs av den socio kulturella teorin på lärande. Resultatet visar att elever i läs- och skrivsvårigheter har svårt med alla delar i skrivandet av berättande text, samt att stöttning är viktigt för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sin skrivutveckling. Dessutom framkommer att stavning och korrekthet är viktigt för eleverna samt att studiero är en betydande faktor för elevernas prestation.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectskrivsvårigheteren_US
dc.subjectberättande texten_US
dc.subjectstöttningen_US
dc.subjectelevperspektiven_US
dc.subjectstavningen_US
dc.subjectstudieroen_US
dc.titleSkriva är inte min grejen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record