Show simple item record

dc.contributor.authorNordmark, Emelie
dc.contributor.authorBlom, Rebecca
dc.date.accessioned2022-10-17T11:31:28Z
dc.date.available2022-10-17T11:31:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73910
dc.description.abstractMed denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga resurser samt utmaningar som förskollärarna ser med arbetet. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi utgått från en fenomenografisk ansats då vi ville fånga just de uppfattningar som finns. Den insamlade empirin består av intervjuer med 7 förskollärare verksamma i 3 olika områden. Intervjuerna utmynnade i 6 olika beskrivningskategorier som vi använde oss av för att besvara våra frågeställningar. I resultaten kom vi fram till att samtliga förskollärare såg arbetet med flerspråkighet som viktigt men att det skilde sig i huruvida det prioriterades eller inte. Vidare fann vi resurser som förskollärarna ansåg vara värdefulla verktyg i arbetet så som PenPal och samarbete med vårdnadshavare. Den avslutande delen i resultatet lyfter de utmaningar förskollärarna såg i arbetet, exempelvis brist på kunskap samt att samarbetet med vårdnadshavare kring flerspråkighet ibland kan vara svårt.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFlerspråkigheten_US
dc.subjectresurseren_US
dc.subjectutmaningaren_US
dc.subjectförskolaen_US
dc.titleFlerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record