Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?
Abstract
Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i
förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar
om flerspråkighet, tillgängliga resurser samt utmaningar som förskollärarna ser med arbetet.
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi utgått från en fenomenografisk ansats då vi ville fånga
just de uppfattningar som finns. Den insamlade empirin består av intervjuer med 7
förskollärare verksamma i 3 olika områden. Intervjuerna utmynnade i 6 olika
beskrivningskategorier som vi använde oss av för att besvara våra frågeställningar. I
resultaten kom vi fram till att samtliga förskollärare såg arbetet med flerspråkighet som
viktigt men att det skilde sig i huruvida det prioriterades eller inte. Vidare fann vi resurser
som förskollärarna ansåg vara värdefulla verktyg i arbetet så som PenPal och samarbete med
vårdnadshavare. Den avslutande delen i resultatet lyfter de utmaningar förskollärarna såg i
arbetet, exempelvis brist på kunskap samt att samarbetet med vårdnadshavare kring
flerspråkighet ibland kan vara svårt.
Date
2022Author
Nordmark, Emelie
Blom, Rebecca
Keywords
Flerspråkighet
resurser
utmaningar
förskola
Language
swe