Show simple item record

dc.contributor.authorBlomkvist, Emelie
dc.contributor.authorPenndorf Ronsten, Hannes
dc.date.accessioned2022-10-17T11:45:13Z
dc.date.available2022-10-17T11:45:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73911
dc.description.abstractStudien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel mellan barn och vuxna, samt på vilket sätt normativa aspekter (exempelvis specifika beteenden och förväntningar) tar sig uttryck i förskolans tambursituationer, då specifikt under på- och avklädning inför samt efter utevistelse. Studiens material samlas in genom videoobservationer och analyseras utifrån en kvalitativ ansats. Den insamlade datan har påpekat att även om vi i dagens samhälle lägger stor vikt på att uppmuntra till allas lika värde och rättigheter oavsett kön och genus, förekommer det situationer där barnen i förskolan utsätts för stereotypiska mönster samt köns- och genusrelaterade förväntningar. Detta trots att vi som arbetar inom förskolans verksamhet sitter på ett uppdrag att motverka eventuella normer som kan begränsa barnens utveckling och lärande (Skolverket, 2018). Därför har vi i denna studie identifierat specifika mönster utifrån insamlad data, och därav gjort analyser som påpekar hur både barn och pedagoger hanterar dessa mönster vardagligt i förskolans verksamhet. Vi har även lyft relevanta orsaker till detta.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectFörskolaen_US
dc.subjectFörskollärareen_US
dc.subjectJämställdheten_US
dc.subjectGenusen_US
dc.subjectGenusmedvetenheten_US
dc.subjectKönsnormeren_US
dc.subjectTamburenen_US
dc.subjectFörväntningaren_US
dc.title“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record