• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.

Sammanfattning
Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel mellan barn och vuxna, samt på vilket sätt normativa aspekter (exempelvis specifika beteenden och förväntningar) tar sig uttryck i förskolans tambursituationer, då specifikt under på- och avklädning inför samt efter utevistelse. Studiens material samlas in genom videoobservationer och analyseras utifrån en kvalitativ ansats. Den insamlade datan har påpekat att även om vi i dagens samhälle lägger stor vikt på att uppmuntra till allas lika värde och rättigheter oavsett kön och genus, förekommer det situationer där barnen i förskolan utsätts för stereotypiska mönster samt köns- och genusrelaterade förväntningar. Detta trots att vi som arbetar inom förskolans verksamhet sitter på ett uppdrag att motverka eventuella normer som kan begränsa barnens utveckling och lärande (Skolverket, 2018). Därför har vi i denna studie identifierat specifika mönster utifrån insamlad data, och därav gjort analyser som påpekar hur både barn och pedagoger hanterar dessa mönster vardagligt i förskolans verksamhet. Vi har även lyft relevanta orsaker till detta.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73911
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Emelie Blomkvist_Hannes Penndorf Ronsten.pdf (567.1Kb)
Datum
2022
Författare
Blomkvist, Emelie
Penndorf Ronsten, Hannes
Nyckelord
Förskola
Förskollärare
Jämställdhet
Genus
Genusmedvetenhet
Könsnormer
Tamburen
Förväntningar
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV