dc.description.abstract | Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar
utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel
mellan barn och vuxna, samt på vilket sätt normativa aspekter (exempelvis specifika beteenden
och förväntningar) tar sig uttryck i förskolans tambursituationer, då specifikt under på- och
avklädning inför samt efter utevistelse. Studiens material samlas in genom videoobservationer
och analyseras utifrån en kvalitativ ansats. Den insamlade datan har påpekat att även om vi i
dagens samhälle lägger stor vikt på att uppmuntra till allas lika värde och rättigheter oavsett
kön och genus, förekommer det situationer där barnen i förskolan utsätts för stereotypiska
mönster samt köns- och genusrelaterade förväntningar. Detta trots att vi som arbetar inom
förskolans verksamhet sitter på ett uppdrag att motverka eventuella normer som kan begränsa
barnens utveckling och lärande (Skolverket, 2018).
Därför har vi i denna studie identifierat specifika mönster utifrån insamlad data, och därav gjort
analyser som påpekar hur både barn och pedagoger hanterar dessa mönster vardagligt i
förskolans verksamhet. Vi har även lyft relevanta orsaker till detta. | en_US |