Show simple item record

dc.contributor.authorLanderberg, Annie
dc.contributor.authorLarsson, Rebecca
dc.date.accessioned2022-10-17T11:59:16Z
dc.date.available2022-10-17T11:59:16Z
dc.date.issued2022-10-17
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73912
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. Teori: Studien utgår från moralfilosofin med särskild tonvikt på dess tillämpning inom tekniken. Vidare presenteras det utilitaristiska perspektivet för att ta itu med etiska frågor relaterat till robotanvändning i utbildningen. Metod: Studiens metodologiska ansats består av kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper med nio lärare fördelat på två olika grundskolor i Västra Götalands län. För att analysera datamaterialet används en tematisk analysmetod. Resultat: Resultaten redovisas under fyra teman: Robotens roll och användning, Integritet och mänskliga rättigheter, Ansvar och Social och emotionell anknytning. Det första temat inrymmer både möjligheter och begränsningar som deltagarna relaterade till inträdet av sociala robotar i skolan. Fokusgrupperna diskuterade framför allt effektivitet och individanpassning som ställdes mot robotens lågeffektiva bemötande och en ökad arbetsbörda. Det andra temat innefattar etiska farhågor som kan inskränka på elevernas integritet: behandling av data, förtroende och diskriminering. Det tredje temat gav upphov till problematiken relaterad till ansvarstagande i en praktisk klassrumssituation och i förhållande till ekonomiska frågor som implementeringen av ny teknik för med sig. Det sista temat behandlar lärares farhågor och faktorer som påverkar i vilken grad eleven skapar en förtroendefull relation till roboten.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectsociala robotaren_US
dc.subjectroboten_US
dc.subjectAI
dc.subjectUtbildning
dc.subjectLärare
dc.subjectEtik
dc.titleEtiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiven_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record