• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.

Abstract
Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor har analyserats utifrån grundad teori. Av det transkriberade materialet skapades koder för att kategorisera intervjusvaren. Med hjälp av koderna skapades en modell som sammanfattar vårt resultat. Modellen består av följande fem strategier som förskollärare anser sig använda i situationer där barns ålder aktualiseras: gruppindelning, tydliggörande pedagogik, utforskande arbete, rationell kommunikation och samtala kring likheter och olikheter utifrån barns ålder. Resultatet diskuteras även med tidigare forskning inom ämnet.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73913
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Joy Brattström_Linniéa Hall.pdf (576.0Kb)
Date
2022
Author
Brattström, J
Hall, Linnéa
Keywords
Förhållningssätt
strategier
uppfattningar
ålder
praktik
förskollärare
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV