Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
Abstract
Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer
där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor
har analyserats utifrån grundad teori. Av det transkriberade materialet skapades koder för att
kategorisera intervjusvaren. Med hjälp av koderna skapades en modell som sammanfattar vårt
resultat. Modellen består av följande fem strategier som förskollärare anser sig använda i
situationer där barns ålder aktualiseras: gruppindelning, tydliggörande pedagogik, utforskande
arbete, rationell kommunikation och samtala kring likheter och olikheter utifrån barns ålder.
Resultatet diskuteras även med tidigare forskning inom ämnet.
Date
2022Author
Brattström, J
Hall, Linnéa
Keywords
Förhållningssätt
strategier
uppfattningar
ålder
praktik
förskollärare
Language
swe