Visa enkel post

dc.contributor.authorBrandt, Carolina
dc.contributor.authorEirén, Denise
dc.contributor.authorLindholm, Jennifer
dc.date.accessioned2022-10-18T08:51:04Z
dc.date.available2022-10-18T08:51:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73917
dc.description.abstractStudien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa intervjuer ligger till grund för analys av empiri och resultatredovisning. Studien kommer ta reda på vilka strategier förskollärare använder sig av för att motverka olika typer av förtryck och diskriminering. Studien syftar även till att ta reda på hur förskollärare arbetar för en inkluderande förskola för alla barn. Det framkommer av studien att förskollärarna som medverkar har olika uppfattningar kring vilka typer av normer och förtryck som förekommer i förskolan samt att de även uttrycker att förtryck inte finns i förskolan. Empirin visar att så inte är fallet. Det förekommer förtryck men att det är svårt att uppfatta vad som just är förtryck. Studien behandlar även begreppen normer och makt där det framkommer att förskollärare upprätthåller skadliga normer och värderingar omedvetet. Slutresultatet visar på att förskollärare behöver mer kompetensutveckling och kritiskt granska både verksamheten och deras förhållningssätt för att utveckla arbetet med barnen så att skadliga normer och värderingar motverkas.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectMakten_US
dc.subjectnormeren_US
dc.subjectantiförtryckande pedagogik och undervisningen_US
dc.subjectförskollärareen_US
dc.subjectförtrycken_US
dc.subjectvärderingaren_US
dc.title’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.en_US
dc.typeTexten_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post