Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
Abstract
Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och
anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning
av studiens forskningsområde framkom det att ämnet är relativt outforskat efter år 2010 och
därför ansågs det av stor vikt att undersöka om. Studien tillämpar åtta förskollärares
reflektioner av intervjufrågorna som konstruerats utifrån frågeställningarna: Hur definierar
förskollärarna vilka barn som är i behov av stöd och anpassning? Hur resonerar förskollärarna
kring odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning i vardagen? Hur resonerar
förskollärarna kring disposition av tid i vardagen för att på bästa sätt anpassa för de barn som
är i behov av stöttning? Studien redovisar den fenomenografiska teorins betydelse och
bearbetar intervjuerna utifrån en fenomenografisk analysmetod.
I resultatet framgick det att respondenternas definition av barn som är i behov av stöd och
anpassning är barn som har olika problematik i vardagliga situationer samt att behoven kan
variera mellan situationer. Det lyfts också att de barn som är i behov mer ofta är
odiagnostiserade barn och att det finns en problematik med att förskollärarna inte får den
stöttning eller kompetens de behöver för att stötta alla barnen i verksamheten.
I diskussionen blir gränssättning ett tydligt utfallsrum där förskollärarna hade olika
uppfattningar om vart gränsen går för barn i behov av stöd. De mest signifikanta
utfallsrummen som förskollärarna även belyste kring hur de anpassar verksamheten för barn i
behov av stöd var blanda annat att dela upp barngruppen, vara tydlig med struktur, rutiner och
planering. Förskollärarna lyfte fram betydelsen av att använda sig av indirekt och direkt stöd i
de vardagliga situationerna. De poängterade även vikten av att ha kortvariga samlingar samt
att ge barnen tid till att hantera de olika vardagliga situationerna.
Date
2022Editor
Eriksson, Elin
Høvring Olausson, Ida
Lekvall, Towa
Keywords
Förskola
förskollärare
barn i behov av stöd
anpassningar
odiagnostiserade barn
förskollärares uppfattningar
vardagliga situationer
fenomenografi
Language
swe