TWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studier
Abstract
Barn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås
med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala
kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska litteraturöversikt
är att bidra med kunskap om hur 6-12-åringars inbördes interaktion på sociala
medier beskrivs i empiriska studier. Samt diskutera hur barns erfarenheter och
kunskaper från sociala medier kan tillföra nya dimensioner för undervisning och
tas tillvara för att stötta och utveckla elevers digitala kompetens. Resultatet visar
på att en rad olika aspekter lyfts och att barn anser att de har god digital
kompetens, men trots det relateras detta till ett riskperspektiv och vad barn
behöver utveckla i majoriteten av de inkluderade studierna. Övervägande andel
av studierna visar på en intention att inta barns perspektiv, och har därigenom
fångat in barns uttryck för att de önskar mer och bättre anpassat vuxenstöd.
Resultatet indikerar att det är viktigt att ta del av barns erfarenheter och
kunskaper för att kunna utveckla utbildningen på området. Det visar också att
vuxna bör motverka den hämmande effekt som intaget riskperspektiv innebär
genom att istället inta ett rättighetsperspektiv.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
Date
2022-10-19Author
Andersson, Carolin
Keywords
Tweenie, interaktion, kommunikation, sociala medier
Language
swe