• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studier

Abstract
Barn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att bidra med kunskap om hur 6-12-åringars inbördes interaktion på sociala medier beskrivs i empiriska studier. Samt diskutera hur barns erfarenheter och kunskaper från sociala medier kan tillföra nya dimensioner för undervisning och tas tillvara för att stötta och utveckla elevers digitala kompetens. Resultatet visar på att en rad olika aspekter lyfts och att barn anser att de har god digital kompetens, men trots det relateras detta till ett riskperspektiv och vad barn behöver utveckla i majoriteten av de inkluderade studierna. Övervägande andel av studierna visar på en intention att inta barns perspektiv, och har därigenom fångat in barns uttryck för att de önskar mer och bättre anpassat vuxenstöd. Resultatet indikerar att det är viktigt att ta del av barns erfarenheter och kunskaper för att kunna utveckla utbildningen på området. Det visar också att vuxna bör motverka den hämmande effekt som intaget riskperspektiv innebär genom att istället inta ett rättighetsperspektiv.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73938
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
PDA522 V2022 Carolin Andersson.pdf (776.7Kb)
Date
2022-10-19
Author
Andersson, Carolin
Keywords
Tweenie, interaktion, kommunikation, sociala medier
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV