RESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsa
Sammanfattning
Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan
främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv betydelse av
skolinsatser med att främja resiliens, och forskning påvisar en positiv effekt av dessa insatser för barn
och ungas psykiska hälsa. Psykisk ohälsa är ett ökande samhällsproblem och därav ett ökat behov av
insatser på flera nivåer i samhället för att reducera pressen på hälsosektorn. Som en bidragande lösning
på dessa utmaningar i samhället undersöker denna studie skolans bidrag till hälsofrämjande insatser.
Resultatet visar att genom utveckling av trygga relationer, att skapa en medvetenhet om omgivningens
inverkan på elevernas välmående och fungerande, och att utveckla elevernas sociala och emotionella
kompetens kan skolan utveckla elevernas resiliens. Detta kräver ett stort samarbete inom skolan för att
kunna genomföras.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
Samlingar
Datum
2022-10-19Författare
Jimenez, Sara
Nyckelord
Skola, elever, resiliens, förebyggande arbete, psykosocial ohälsa
Språk
swe