Improvise, adapt, overcome!
Abstract
Syfte: Identifiera lärdomar och erfarenheter i övergången från fysisk undervisning i
klassrum till digital distansundervisning under Covid-19 pandemin.
Teori: Appreciative Inquiry, som beskriver hur man genom att arbeta
lösningsfokuserat i stället för problemorienterat i en organisation kan dra
nytta av de styrkor som finns och skapa en bestående förändring.
Metod: Grounded Theory, som utgår ifrån att det är informanternas egna
uppfattningar och perspektiv som bildar utgångspunkt för analysen och
används inom outforskade problemområden, där relevanta variabler inte finns
definierade eller formulerade.
Resultat: Omställningen till distansundervisning mötte två stora utmaningar:
anpassning av genomförandet via tekniska hjälpmedel, och att säkerställa en
bibehållen nivå av kunskapsöverföring i det digitala klassrummet.
Diskussion Kursledarens förmåga att utöva ett pedagogiskt ledarskap ställdes inför nya
utmaningar, liksom förmågan att kommunicera och variera utbildningen,
både med avseende på innehåll och pedagogiska metoder. Att skapa en
känsla av sammanhang för deltagarna är en annan viktig faktor som syns i
resultatet.
Nyckelord Lärande, distansutbildning, metoder, bedömning, återkoppling,
kommunikation
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-10-19Author
Hallin, Lars
Keywords
distansundervisning
covid
återkoppling
kommunikation
lärande
bedömning
metoder
Language
swe