Hur förkolerektorer lär i och för arbetet
Abstract
Syfte: Undersökningens syfte handlar om att utveckla kunskaper om hur förskolerektorer lär
sig sin yrkesroll och hur detta får stöd i omgivningar.
Teori: Studiens teorier utgår från drifts- och utvecklingsorganisation samt lärande praktikge menskaper,
Metod: Kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som gav utrymme för de intervjuades tankar
och kommentarer.
Resultat: Studieresultat visar att rektorernas lärande innebär att hålla sig à jour med litteratur,
nyheter, nätet, och att de vid behov kontaktar specialister. Rektorerna lägger vikt
vid lärandet tillsammans med andra för att få flera perspektiv och var överens om
att de lär sig kollegialt tillsammans med sin personal. Nästan alla var överens om
att de använder mötessituationer för att lära sig av sin personal. Många av rektorer
lägger en kravfylld innebörd lärande. Arbetet i grupp uppskattades av de fyra rekto rer som har gått på rektorsutbildningen, de nämner nätverk att bolla med och täta
sammankopplingar. Rektorerna fokuserade på gemensamma rutiner och problem
som måste hanteras i teamet, de understryker även gemensamt utvecklingsarbete i
teamet. Alla rektorer påpekar att deras chef finns för dem när de behöver det och
ger trygghet och stöd, de ordnar också föreläsningar eller korta utbildningsmöjlig heter på de gemensamma träffarna. Fyra av rektor framhåller att det är deras eget
ansvar inte chefens att utvecklas i sin yrkesroll
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-10-19Author
Khoshrooz, Farideh
Keywords
rektorer
lärande
Language
swe