• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur förkolerektorer lär i och för arbetet

Sammanfattning
Syfte: Undersökningens syfte handlar om att utveckla kunskaper om hur förskolerektorer lär sig sin yrkesroll och hur detta får stöd i omgivningar. Teori: Studiens teorier utgår från drifts- och utvecklingsorganisation samt lärande praktikge menskaper, Metod: Kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som gav utrymme för de intervjuades tankar och kommentarer. Resultat: Studieresultat visar att rektorernas lärande innebär att hålla sig à jour med litteratur, nyheter, nätet, och att de vid behov kontaktar specialister. Rektorerna lägger vikt vid lärandet tillsammans med andra för att få flera perspektiv och var överens om att de lär sig kollegialt tillsammans med sin personal. Nästan alla var överens om att de använder mötessituationer för att lära sig av sin personal. Många av rektorer lägger en kravfylld innebörd lärande. Arbetet i grupp uppskattades av de fyra rekto rer som har gått på rektorsutbildningen, de nämner nätverk att bolla med och täta sammankopplingar. Rektorerna fokuserade på gemensamma rutiner och problem som måste hanteras i teamet, de understryker även gemensamt utvecklingsarbete i teamet. Alla rektorer påpekar att deras chef finns för dem när de behöver det och ger trygghet och stöd, de ordnar också föreläsningar eller korta utbildningsmöjlig heter på de gemensamma träffarna. Fyra av rektor framhåller att det är deras eget ansvar inte chefens att utvecklas i sin yrkesroll
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73943
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
Khoshrooz VT22 IPS PDAU62.pdf (1.102Mb)
Datum
2022-10-19
Författare
Khoshrooz, Farideh
Nyckelord
rektorer
lärande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV