Visa enkel post

dc.contributor.authorKhoshrooz, Farideh
dc.date.accessioned2022-10-19T14:11:00Z
dc.date.available2022-10-19T14:11:00Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73943
dc.description.abstractSyfte: Undersökningens syfte handlar om att utveckla kunskaper om hur förskolerektorer lär sig sin yrkesroll och hur detta får stöd i omgivningar. Teori: Studiens teorier utgår från drifts- och utvecklingsorganisation samt lärande praktikge menskaper, Metod: Kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som gav utrymme för de intervjuades tankar och kommentarer. Resultat: Studieresultat visar att rektorernas lärande innebär att hålla sig à jour med litteratur, nyheter, nätet, och att de vid behov kontaktar specialister. Rektorerna lägger vikt vid lärandet tillsammans med andra för att få flera perspektiv och var överens om att de lär sig kollegialt tillsammans med sin personal. Nästan alla var överens om att de använder mötessituationer för att lära sig av sin personal. Många av rektorer lägger en kravfylld innebörd lärande. Arbetet i grupp uppskattades av de fyra rekto rer som har gått på rektorsutbildningen, de nämner nätverk att bolla med och täta sammankopplingar. Rektorerna fokuserade på gemensamma rutiner och problem som måste hanteras i teamet, de understryker även gemensamt utvecklingsarbete i teamet. Alla rektorer påpekar att deras chef finns för dem när de behöver det och ger trygghet och stöd, de ordnar också föreläsningar eller korta utbildningsmöjlig heter på de gemensamma träffarna. Fyra av rektor framhåller att det är deras eget ansvar inte chefens att utvecklas i sin yrkesrollen_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectrektoreren_US
dc.subjectlärandeen_US
dc.titleHur förkolerektorer lär i och för arbeteten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post