Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur
arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna
och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala
vuxenutbildningen?
Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska
och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande
och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till
frågan om erfarenheter och kontexter. I metodavsnittet beskriver jag metoden
som jag har använt för att knyta an teorin till problematiken.
Metod: Jag har utgått från semi-strukturerad intervjumetod när jag har intervjuat lärare
och rektorer inom grundläggande utbildning i två skolor och kommuner som
bedriver vuxenutbildning i egen regi. Metoden är kvalitativ. För att öka trovär
digheten i resultatet har jag använt mig av triangulering i form av ostrukturerad
enkät som utfördes av samma informanter som deltog i intervjuerna.
Resultat: Sex av sju lärare anser att det finns en vuxenpedagogik som genomsyrar deras
arbete, dock benämns den som pedagogik. Samtliga lärare beskriver att metodiken anpassas efter elevgruppen som är heterogen och det innebär att det kan behövas flera sätt för att nå ut till alla i gruppen. Fyra av sju lärare anser att de
saknar de nödvändiga förutsättningar för att utföra den individanpassningen
som behövs. De flesta lärare anser att de fortbildningar de deltar i saknar vuxenpedagogiskt perspektiv. Lärarna ser gärna till att utbildningar inom vuxenutbildningen är mer förankrad med arbetsmarknaden och dess behov
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Datum
2022-10-19Författare
Delgado, Alia-Maria
Nyckelord
pedagogik
vuxenutbildning
individanpassning
vuxenpedagogik
Språk
swe