• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala vuxenutbildningen? Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till frågan om erfarenheter och kontexter. I metodavsnittet beskriver jag metoden som jag har använt för att knyta an teorin till problematiken. Metod: Jag har utgått från semi-strukturerad intervjumetod när jag har intervjuat lärare och rektorer inom grundläggande utbildning i två skolor och kommuner som bedriver vuxenutbildning i egen regi. Metoden är kvalitativ. För att öka trovär digheten i resultatet har jag använt mig av triangulering i form av ostrukturerad enkät som utfördes av samma informanter som deltog i intervjuerna. Resultat: Sex av sju lärare anser att det finns en vuxenpedagogik som genomsyrar deras arbete, dock benämns den som pedagogik. Samtliga lärare beskriver att metodiken anpassas efter elevgruppen som är heterogen och det innebär att det kan behövas flera sätt för att nå ut till alla i gruppen. Fyra av sju lärare anser att de saknar de nödvändiga förutsättningar för att utföra den individanpassningen som behövs. De flesta lärare anser att de fortbildningar de deltar i saknar vuxenpedagogiskt perspektiv. Lärarna ser gärna till att utbildningar inom vuxenutbildningen är mer förankrad med arbetsmarknaden och dess behov
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73944
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
Delgado VT22 IPS PDAU62.pdf (3.026Mb)
Datum
2022-10-19
Författare
Delgado, Alia-Maria
Nyckelord
pedagogik
vuxenutbildning
individanpassning
vuxenpedagogik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV