Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
Abstract
Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter
som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien
har en poststrukturell teoretisk ansats, med analysbegreppen makt, normer, motstånd och
positionering. Kvalitativa och kvantitativa metoder har kombinerats och empirin består av både
enkätsvar från vårdnadshavare med barn i förskolan och intervjuer med förskollärare. De mest
centrala aspekterna av studiens resultat är att läroplanen spelar en stor roll i vilka förutsättningar
som vårdnadshavare har till insyn och inflytande i förskolan, att uppfattningen om läroplanens
innehåll kan skilja sig åt, samt att vårdnadshavares inflytande regleras genom olika typer av
andrafiering. Detta gör genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan till ett högst aktuellt område
fortsatt granskning, särskilt för att få en djupare inblick i hur vårdnadshavares socioekonomiska
status påverkar hur förskollärare uppfattar deras inställning till genus- och jämställdhetsarbetet.
Med anledning av detta ser vi att större insatser att öka vårdnadshavares kunskap om
läroplanens innehåll skulle öka deras möjligheter till insyn och inflytande i förskolans genus-
och jämställdhetsarbete.
Date
2022Author
Albinsson, Oliver
Holmberg, Nelly
Keywords
Förskola
Vårdnadshavare
Föräldrar
Läroplan
Samverkan
Kommunikation
Genus
Jämställdhet
Värderingar
Language
swe