• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.

Sammanfattning
Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ansats, med analysbegreppen makt, normer, motstånd och positionering. Kvalitativa och kvantitativa metoder har kombinerats och empirin består av både enkätsvar från vårdnadshavare med barn i förskolan och intervjuer med förskollärare. De mest centrala aspekterna av studiens resultat är att läroplanen spelar en stor roll i vilka förutsättningar som vårdnadshavare har till insyn och inflytande i förskolan, att uppfattningen om läroplanens innehåll kan skilja sig åt, samt att vårdnadshavares inflytande regleras genom olika typer av andrafiering. Detta gör genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan till ett högst aktuellt område fortsatt granskning, särskilt för att få en djupare inblick i hur vårdnadshavares socioekonomiska status påverkar hur förskollärare uppfattar deras inställning till genus- och jämställdhetsarbetet. Med anledning av detta ser vi att större insatser att öka vårdnadshavares kunskap om läroplanens innehåll skulle öka deras möjligheter till insyn och inflytande i förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73979
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Oliver Albinsson, Nelly Holmberg.pdf (1.462Mb)
Datum
2022
Författare
Albinsson, Oliver
Holmberg, Nelly
Nyckelord
Förskola
Vårdnadshavare
Föräldrar
Läroplan
Samverkan
Kommunikation
Genus
Jämställdhet
Värderingar
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV