• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. Som teoretisk grund utgår uppsatsen från Nortons teori om investering (Darvinn&nNortonn2016:19) Studien är kvalitativ och består av tre djupintervjuer av sfi-elever med olika språkliga nivåer och kulturbakgrund. Deltagarna berättar om sin it-bakgrund, om språkinlärningen och undervisningssituationen på sfi i en flexibel, delvis it-baserad undervisningsgrupp. Undersökningen visar att deltagarna har många olika sätt att lära sig språket utanför skolans väggar, där internet spelar en stor roll. Några exempel på källor för it-inlärning är Youtube och det flertal sfi-lärare som lägger ut egna filmer där, digitala språkkaféer, sociala medier där man kan få tips och idéer från när och fjärran samt kontaktmöjligheter genom videosamtal världen över. Dessa internetkällor i kombination med ett lättåtkomligt didaktiskt material ger möjlighet för eleverna att till viss del känna att de tar makt, agens över sitt lärande vilket i sin tur kan påverka deras vilja till investering av språket. Mycket handlar dock fortfarande om undervisningssituationen och maktpositionerna i klassrummet. En god stämning och positivt inlärningsklimat i och utanför klassrummet, där man ses som en viktig individ med erfarenhet och bakgrund som räknas som legitim (Darvin & Norton 2016:28), är viktiga faktorer för att vilja investera i språkinlärningen och i det nya samhället. Slutsatsen i studien är att globaliseringen och internet inte isolerat har ökat deltagarnas språkinlärning. De har däremot gett dem möjlighet till ökat självförtroende och agens att styra över sina egna liv och därmed skapat lust eller olust till investering i det svenska språket och samhället.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/73989
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Fil(er)
Fulltext (507.4Kb)
Datum
2022-10-25
Författare
Wadenius, Maria
Nyckelord
sfi
investering
agens
identitet
kapital
ideologi
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV