Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Johanna
dc.contributor.authorJohansson, Elin
dc.contributor.authorJägerskog, Emma
dc.date.accessioned2022-10-25T08:11:22Z
dc.date.available2022-10-25T08:11:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73992
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på fyra olika lekterapier i västra Sverige. De utförda intervjuerna har bearbetats med utgångspunkt ur en fenomenografisk ansats och presenteras utifrån kategorier vi kunnat sammanställa i vår analysprocess. Resultatet visar på en enad uppfattning om att leken är livsviktig och att lekterapins verksamhet gör skillnad för barn som vistas på sjukhus. Det framkommer att leken används både förberedande och bearbetande. Det pedagogiska uppdraget uppfattas mångsidigt och rymmer flera aspekter som att konsultera andra yrkesgrupper, göra barns röst hörd och skapa en trygg frizon på sjukhus. Även vikten av att inta ett barns perspektiv kontra barnperspektiv då lekterapeuter arbetar med barn lyfts fram.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectLekterapien_US
dc.subjectlekterapeuteren_US
dc.subjectbarn på sjukhusen_US
dc.subjectsjukhusclownen_US
dc.subjectsjuka barnen_US
dc.title“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record