• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på fyra olika lekterapier i västra Sverige. De utförda intervjuerna har bearbetats med utgångspunkt ur en fenomenografisk ansats och presenteras utifrån kategorier vi kunnat sammanställa i vår analysprocess. Resultatet visar på en enad uppfattning om att leken är livsviktig och att lekterapins verksamhet gör skillnad för barn som vistas på sjukhus. Det framkommer att leken används både förberedande och bearbetande. Det pedagogiska uppdraget uppfattas mångsidigt och rymmer flera aspekter som att konsultera andra yrkesgrupper, göra barns röst hörd och skapa en trygg frizon på sjukhus. Även vikten av att inta ett barns perspektiv kontra barnperspektiv då lekterapeuter arbetar med barn lyfts fram.
URI
https://hdl.handle.net/2077/73992
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Johanna Andersson, Elin Johansson, Emma Jägerskog.pdf (9.459Mb)
Date
2022
Author
Andersson, Johanna
Johansson, Elin
Jägerskog, Emma
Keywords
Lekterapi
lekterapeuter
barn på sjukhus
sjukhusclown
sjuka barn
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV