• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.

Sammanfattning
Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner benämns som logiska förklaringar. Utifrån studiens syfte studeras uppfattningar som råder hos sju förskollärare i fem olika kommuner i västra Sverige, där förskolläraren ges möjlighet att i kvalitativa intervjuer delge sina uppfattningar kring begreppet delaktighet samt beskrivningar kring vilka faktorer som påverkar barns möjligheter till delaktighet i sin vardag på förskolan. Vi söker även uppfattningar kring Fn:s barnkonvention, barns rättigheter (UNICEF Sverige, 2018) och artikel 12 som belyser delaktighet. Hur arbetet med artikeln beskriver delaktighet uppfattas och beskrivs i det dagliga pedagogiska arbetet. Forskningsfrågorna kopplas ihop med syftet i studien, där uppfattningarna kring delaktighet beskrivs, men även de faktorer som uppfattas hindra eller möjliggöra delaktighet benämns. För att synliggöra uppfattningarna kring fenomenet delaktighet är studiens forskningsinriktning fenomenografisk ansats. Resultaten i studien visar att förskollärare uppfattar att de inte ofta pratar om delaktighet som fenomen i det enskilda arbetslaget. Det visar sig allt vanligare att samtalet sker kring delaktighet och hur olika yttre faktorer kan påverka barnens delaktighet. Av den anledningen uppfattas delaktighet som något som lättare kan ses över. Även makt och förhållningssätt är centralt i resultatet. Detta ses i de metoder som förskolläraren beskriver sig använda för att göra barn delaktiga. I diskussionsdelen lyfter vi uppfattningar kring att göra barn delaktiga genom att använda sig av val. Resultatet av studien påvisar de faktorer som påverkar barns delaktighet i den dagliga praktiken, samt hur förskollärare ställer en aktiv önskan att börja reflektera i sina arbetslag kring fenomenet delaktighet.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74008
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Isabel Jademyr, Camilla Jernsand.pdf (826.9Kb)
Datum
2022
Författare
Jademyr, Isabel
Jernsand, Camilla
Nyckelord
Delaktighet
uppfattningar
förskollärare
fenomenografi
barnkonventionen
makt
arbetslag
förhållningssätt
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV