Förskollärares uppfattningar om högläsning som stöd för språkutvecklingen och barns delaktighet. - En fenomenografisk studie i två olika förskolor.
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsning som
ett stöd för barnens språkutveckling, vilka didaktiska val de uppfattas göra samt hur de
beskriver att barnen görs delaktiga under högläsningen. Då det finns brist på tidigare
forskningar gällande förskollärares uppfattningar kommer denna studies utgångspunkt vara
utifrån den fenomenografiska ansatsen för att i bästa mån besvara våra frågeställningar. För
att kunna närma oss uppfattningarna på bästa sätt har vi därav valt att basera studien utifrån
en kvalitativ metod där intervjuerna är semistrukturerade. Sju förskollärare från två olika
förskolor har deltagit i studien. Våra forskningsfrågor är: Hur uppfattar förskollärarna att
högläsning kan främja språkutveckling? Vilka didaktiska val beskriver förskollärarna att de
gör för att främja språkutveckling genom högläsning? Hur beskriver förskollärarna att de gör
barnen delaktiga under högläsningen?
Studiens resultatet visar på förskollärarnas uppfattningar kring fenomenet högläsning som ett
stöd för barns språkutveckling. Förskollärare betonar planeringens viktiga innebörd för att
kunna ge barnen möjlighet till att språkutvecklas. Med hjälp av högläsning visar resultatet på
att barnens ordförråd expanderas, barnen får en bättre föreställningsförmåga samt lär sig
språkets melodi. Förskollärarna menar att man i sina planeringar bör ha en tanke på vad som
är relevant och på vilka sätt man kan arbeta på för att få barnen att förstå bokens innehåll. I
utsagorna pekas även barnens delaktighet under högläsningstillfällena som en viktig grund för
språkutvecklingen då barnen får möjlighet att få uttrycka sina tankar. För att kunna göra detta
måste dock förskollärarna se över sin roll och inkludera barnens behov samt intressen i sina
planeringar vilket även läroplanen betonar.
Datum
2022Författare
Mahmoud, Dilana
Karim Khudayyir, Hasna
Nyckelord
Högläsning
Språkutveckling
Förskollärares uppfattningar
Delaktighet
Didaktiska val
Fenomenografi
Språk
swe