• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.

Abstract
Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att arbetet med delaktighet och inflytande samt musik och drama ska tillämpas i förskolans dagliga verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns delaktighet och inflytande inom musik och drama i förskolans vardagliga arbete. Frågeställningarna i studien utgår från hur förskollärare beskriver sitt arbete med musik, drama samt barns delaktighet och inflytande inom dessa ämnen. Samt hur läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) skriver fram de olika begreppen. Empirin för studien utgörs av transkriberingar från interjuver med förskollärare. För att rikta fokus till studiens syfte och teori använder studien en diskursanalys som analysmetod. Resultat studien uppmärksammar hur förskollärarna i förskolan använder sig väldigt lite av drama i verksamheten. Den stora anledningen till detta är att förskollärarna inte känner sig trygga och bekväma i utövandet av drama, då de tycker det är jobbigt och ibland till och med pinsamt. Studien uppmärksammar även att musik används i den dagliga verksamheten, men att det då i regel endast är sång som utövas. Ett annat resultat som uppmärksammas är att barn ges delaktighet och inflytande inom de estetiska ämnena musik och drama men att det då sker under kontrollerade former av förskollärarna.
URI
https://hdl.handle.net/2077/74011
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Wilma Nilsson, Minna Johnsson, Hanna Mengwall.pdf (589.0Kb)
Date
2022
Author
Mengwall, Hanna
Johnsson, Minna
Nilsson, Wilma
Keywords
delaktighet
inflytande
musik
drama
förskollärare
läroplanen
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV