dc.description.abstract | Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande
inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att
arbetet med delaktighet och inflytande samt musik och drama ska tillämpas i förskolans
dagliga verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete
med barns delaktighet och inflytande inom musik och drama i förskolans vardagliga arbete.
Frågeställningarna i studien utgår från hur förskollärare beskriver sitt arbete med musik,
drama samt barns delaktighet och inflytande inom dessa ämnen. Samt hur läroplanen för
förskolan (Lpfö18, 2018) skriver fram de olika begreppen. Empirin för studien utgörs av
transkriberingar från interjuver med förskollärare. För att rikta fokus till studiens syfte och
teori använder studien en diskursanalys som analysmetod. Resultat studien uppmärksammar
hur förskollärarna i förskolan använder sig väldigt lite av drama i verksamheten. Den stora
anledningen till detta är att förskollärarna inte känner sig trygga och bekväma i utövandet av
drama, då de tycker det är jobbigt och ibland till och med pinsamt. Studien uppmärksammar
även att musik används i den dagliga verksamheten, men att det då i regel endast är sång som
utövas. Ett annat resultat som uppmärksammas är att barn ges delaktighet och inflytande inom
de estetiska ämnena musik och drama men att det då sker under kontrollerade former av
förskollärarna. | en_US |