Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.
dc.contributor.author | Felix, Julia | |
dc.contributor.author | Pijl, Fanny | |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T10:15:31Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T10:15:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/74014 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit att ta reda på hur förskollärarna arbetar med detta och hur de kan stötta barnen i deras utveckling i språket. I tidigare forskning har det framgått att högläsning är något som har minskat både hemma och i förskolans verksamhet och därför blev av intresse inför denna studie. Vår undersökning genomfördes med hjälp av intervjuer och vi valde därför att intervjua fyra förskollärare som har förskollärarutbildning på universitetsnivå för att styrka de frågor vi ville ta reda på. Utifrån ett analyserat resultat har vi kunnat se att förskollärarna anser högläsning som en viktig del av förskolans verksamhet och att läsningen bidrar till barns språkliga utveckling mestadels genom utveckling för nya ord och ett utökat ordförråd. Vi har även genom resultat kunnat ta del av utvecklingsaspekter vi tidigare inte reflekterat varit av vikt för högläsningen men genom att samtliga förskollärare diskuterat vikten av högläsningen som en gemensam aktivitet är det en lärdom vi tagit ifrån denna studie. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Förskollärare | en_US |
dc.subject | högläsning | en_US |
dc.subject | språkutveckling | en_US |
dc.title | Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning. | en_US |
dc.type | Text | en_US |