Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.
Abstract
Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt
hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit
att ta reda på hur förskollärarna arbetar med detta och hur de kan stötta barnen i deras utveckling
i språket. I tidigare forskning har det framgått att högläsning är något som har minskat både
hemma och i förskolans verksamhet och därför blev av intresse inför denna studie. Vår
undersökning genomfördes med hjälp av intervjuer och vi valde därför att intervjua fyra
förskollärare som har förskollärarutbildning på universitetsnivå för att styrka de frågor vi ville
ta reda på. Utifrån ett analyserat resultat har vi kunnat se att förskollärarna anser högläsning
som en viktig del av förskolans verksamhet och att läsningen bidrar till barns språkliga
utveckling mestadels genom utveckling för nya ord och ett utökat ordförråd. Vi har även genom
resultat kunnat ta del av utvecklingsaspekter vi tidigare inte reflekterat varit av vikt för
högläsningen men genom att samtliga förskollärare diskuterat vikten av högläsningen som en
gemensam aktivitet är det en lärdom vi tagit ifrån denna studie.
Date
2022Author
Felix, Julia
Pijl, Fanny
Keywords
Förskollärare
högläsning
språkutveckling
Language
swe