Show simple item record

dc.contributor.authorSahlin, Matilda
dc.contributor.authorNakharangsu, Chaowarak
dc.contributor.authorSihvonen, Mikaela
dc.date.accessioned2022-10-27T11:39:41Z
dc.date.available2022-10-27T11:39:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74018
dc.description.abstractKonflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna kommunicerar. Alla barn har olika behov och önskningar, därför är olika strategier nödvändigt för att hantera konflikter. Förskollärares kompetens i konflikthantering är central och stöttar barn att utvecklas och hitta redskap för att hantera konflikter. Genom att förskollärare stöttar barn steg för steg i konflikthantering kan barn skapa nya erfarenheter och till slut lära sig hantera konflikter på egen hand. Tidigare forskning slår fast att konflikter skapar ett lärande för barn där förskolläraren har ett ansvar att guida och leda barnen till kunskap om konflikthantering och därmed kunskap för livet. Syftet och frågeställningarna studien ställer handlar om att undersöka och belysa förskollärares professionella förhållningssätt och strategier i konflikthantering. Studien har utgått ifrån en kvalitativ enkätstudie där elva förskollärare har medverkat från tre olika förskolor. Resultatet visar att konflikter är nödvändigt och det kräver att arbetslaget har en samsyn i konflikthantering för att barn ska få tydliga signaler. Barn utvecklas socialt, lär sig empati, respekt för andra människor och de lär sig använda sina kommunikativa förmågor i konflikter. Analysen har sin grund i sociokulturell teori där social interaktion är central vilket gör det intressant att undersöka konflikthantering i förskolan.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectKonflikten_US
dc.subjectkonflikthanteringen_US
dc.subjectkommunikationen_US
dc.subjectsamspelen_US
dc.titleKonflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record