• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.

Abstract
Konflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna kommunicerar. Alla barn har olika behov och önskningar, därför är olika strategier nödvändigt för att hantera konflikter. Förskollärares kompetens i konflikthantering är central och stöttar barn att utvecklas och hitta redskap för att hantera konflikter. Genom att förskollärare stöttar barn steg för steg i konflikthantering kan barn skapa nya erfarenheter och till slut lära sig hantera konflikter på egen hand. Tidigare forskning slår fast att konflikter skapar ett lärande för barn där förskolläraren har ett ansvar att guida och leda barnen till kunskap om konflikthantering och därmed kunskap för livet. Syftet och frågeställningarna studien ställer handlar om att undersöka och belysa förskollärares professionella förhållningssätt och strategier i konflikthantering. Studien har utgått ifrån en kvalitativ enkätstudie där elva förskollärare har medverkat från tre olika förskolor. Resultatet visar att konflikter är nödvändigt och det kräver att arbetslaget har en samsyn i konflikthantering för att barn ska få tydliga signaler. Barn utvecklas socialt, lär sig empati, respekt för andra människor och de lär sig använda sina kommunikativa förmågor i konflikter. Analysen har sin grund i sociokulturell teori där social interaktion är central vilket gör det intressant att undersöka konflikthantering i förskolan.
URI
https://hdl.handle.net/2077/74018
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Matilda Sahlin, Chaowarak Nakharangsu, Mikaela Sihvonen.pdf (962.7Kb)
Date
2022
Author
Sahlin, Matilda
Nakharangsu, Chaowarak
Sihvonen, Mikaela
Keywords
Konflikt
konflikthantering
kommunikation
samspel
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV