• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.

Abstract
Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att undersöka förskollärares och barnskötares uppfattningar om sitt arbete och sin yrkesroll i specialpedagogik, med fokus på barn som är i behov av särskilt stöd. Frågeställningar för denna studie var att undersöka 1. Hur förskollärare och barnskötare uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag i förskolan? 2. Hur uppfattar de tillgången av resurser och stöd för tillämpandet av specialpedagogik inom förskolans verksamhet? 3. Hur uppfattar förskollärare och barnskötare sin egen yrkesroll gällande specialpedagogik i verksamheten? Fenomenografi är studiens teoretiska utgångspunkt såväl som den vetenskapliga analysmodellen. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar är att det behövs mer planeringstid, fortbildning och ökad kunskap, mer stöd från specialpedagoger och rektorer, resurser och förutsättningar, kollegialt lärande och mer personal i arbetet med specialpedagogik.
URI
https://hdl.handle.net/2077/74023
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_ Madeleine Unger, Blerine Jusufi, Natalie Nordén.pdf (748.9Kb)
Date
2022
Author
Unger, Madeleine
Jusufi, Blerine
Nordén, Natalie
Keywords
Specialpedagogik
särskilt stöd
förskolan
trygghet
kvalité
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV