• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.

Sammanfattning
Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att undersöka förskollärares och barnskötares uppfattningar om sitt arbete och sin yrkesroll i specialpedagogik, med fokus på barn som är i behov av särskilt stöd. Frågeställningar för denna studie var att undersöka 1. Hur förskollärare och barnskötare uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag i förskolan? 2. Hur uppfattar de tillgången av resurser och stöd för tillämpandet av specialpedagogik inom förskolans verksamhet? 3. Hur uppfattar förskollärare och barnskötare sin egen yrkesroll gällande specialpedagogik i verksamheten? Fenomenografi är studiens teoretiska utgångspunkt såväl som den vetenskapliga analysmodellen. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar är att det behövs mer planeringstid, fortbildning och ökad kunskap, mer stöd från specialpedagoger och rektorer, resurser och förutsättningar, kollegialt lärande och mer personal i arbetet med specialpedagogik.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74023
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_ Madeleine Unger, Blerine Jusufi, Natalie Nordén.pdf (748.9Kb)
Datum
2022
Författare
Unger, Madeleine
Jusufi, Blerine
Nordén, Natalie
Nyckelord
Specialpedagogik
särskilt stöd
förskolan
trygghet
kvalité
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV