Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.
Sammanfattning
Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och
barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan.
Syftet med vårt studie är att undersöka förskollärares och barnskötares uppfattningar om sitt
arbete och sin yrkesroll i specialpedagogik, med fokus på barn som är i behov av särskilt stöd.
Frågeställningar för denna studie var att undersöka 1. Hur förskollärare och barnskötare
uppfattar sitt specialpedagogiska uppdrag i förskolan? 2. Hur uppfattar de tillgången av
resurser och stöd för tillämpandet av specialpedagogik inom förskolans verksamhet? 3. Hur
uppfattar förskollärare och barnskötare sin egen yrkesroll gällande specialpedagogik i
verksamheten?
Fenomenografi är studiens teoretiska utgångspunkt såväl som den vetenskapliga
analysmodellen. Resultatet visar att respondenternas uppfattningar är att det behövs mer
planeringstid, fortbildning och ökad kunskap, mer stöd från specialpedagoger och rektorer,
resurser och förutsättningar, kollegialt lärande och mer personal i arbetet med
specialpedagogik.
Datum
2022Författare
Unger, Madeleine
Jusufi, Blerine
Nordén, Natalie
Nyckelord
Specialpedagogik
särskilt stöd
förskolan
trygghet
kvalité
Språk
swe