Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de
utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna
studie utgår från Vygotskijs sociokulturella teori där en beskrivning av fyra av hans centrala
begrepp görs. Det empiriska materialet samlas in genom semistrukturerade intervjuer där
totalt sex verksamma förskollärare inom två olika områden i Västra Götaland deltar. Valet av
intervjuer som metod utgör därmed att vi har en kvalitativ ansats. Genom att vi har en
kvalitativ ansats blir studien mer fördjupad och dess resultat utgår från en djupare inblick i
förskollärares tankar och beskrivningar. I resultatet framkommer det att samtliga förskollärare
anser att språk och kommunikation är en central del i barnens lärande och utveckling. De
strategier som framkommer är framför allt att vara närvarande och att använda gruppen som
resurs. För att stötta barnen som har språksvårigheter framkommer det att förskollärarna
använder sig mestadels av polyglutt-appen samt tecken och bildstöd, men även att de
samverkar flitigt med båda vårdnadshavare och specialpedagoger.
Date
2022Author
Hammarstrand, Elin
Wallin, Sandra
Keywords
Språk
kommunikation
stöttning
samverkan
språksvårighet
strategi
förskollärare
Language
swe