• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.

Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna studie utgår från Vygotskijs sociokulturella teori där en beskrivning av fyra av hans centrala begrepp görs. Det empiriska materialet samlas in genom semistrukturerade intervjuer där totalt sex verksamma förskollärare inom två olika områden i Västra Götaland deltar. Valet av intervjuer som metod utgör därmed att vi har en kvalitativ ansats. Genom att vi har en kvalitativ ansats blir studien mer fördjupad och dess resultat utgår från en djupare inblick i förskollärares tankar och beskrivningar. I resultatet framkommer det att samtliga förskollärare anser att språk och kommunikation är en central del i barnens lärande och utveckling. De strategier som framkommer är framför allt att vara närvarande och att använda gruppen som resurs. För att stötta barnen som har språksvårigheter framkommer det att förskollärarna använder sig mestadels av polyglutt-appen samt tecken och bildstöd, men även att de samverkar flitigt med båda vårdnadshavare och specialpedagoger.
URI
https://hdl.handle.net/2077/74024
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_V22_Sandra Wallin^J Elin Hammarstrand.pdf (597.0Kb)
Date
2022
Author
Hammarstrand, Elin
Wallin, Sandra
Keywords
Språk
kommunikation
stöttning
samverkan
språksvårighet
strategi
förskollärare
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV