• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna studie utgår från Vygotskijs sociokulturella teori där en beskrivning av fyra av hans centrala begrepp görs. Det empiriska materialet samlas in genom semistrukturerade intervjuer där totalt sex verksamma förskollärare inom två olika områden i Västra Götaland deltar. Valet av intervjuer som metod utgör därmed att vi har en kvalitativ ansats. Genom att vi har en kvalitativ ansats blir studien mer fördjupad och dess resultat utgår från en djupare inblick i förskollärares tankar och beskrivningar. I resultatet framkommer det att samtliga förskollärare anser att språk och kommunikation är en central del i barnens lärande och utveckling. De strategier som framkommer är framför allt att vara närvarande och att använda gruppen som resurs. För att stötta barnen som har språksvårigheter framkommer det att förskollärarna använder sig mestadels av polyglutt-appen samt tecken och bildstöd, men även att de samverkar flitigt med båda vårdnadshavare och specialpedagoger.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/74024
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
LÖXA2G_V22_Sandra Wallin^J Elin Hammarstrand.pdf (597.0Kb)
Datum
2022
Författare
Hammarstrand, Elin
Wallin, Sandra
Nyckelord
Språk
kommunikation
stöttning
samverkan
språksvårighet
strategi
förskollärare
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV