Komplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.
Abstract
Skolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med
barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför
vill vi utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats intervjua förskollärare via zoom som metod.
Syftet med studien blir därför att genom intervjuer med förskollärare studera deras erfarenheter
och upplevelser av att arbeta med barns flerspråkighet i verksamheten. Studiens frågeställningar
är således: Vilka erfarenheter och upplevelser har förskollärare av stöd kring arbetet med barns
flerspråkighet i förskolan? Vilka pedagogiska strategier lyfter förskollärare att de använder i
arbetet med barns flerspråkighet i förskolan? Vilka utmaningar och möjligheter i arbetet med
barns flerspråkighet lyfter förskollärare?
Resultatet i studien visar på komplexiteten med att arbeta med barns flerspråkighet i förskolan.
När det kommer till erfarenheter och upplevelser av stöd framkommer det i vår studie att
förskollärarna använder sig av tolk som stöd och upplever att detta stöd inte är tillräckligt.
Förskollärarna önskar även att få tillgång till hemspråkslärare igen då flera av dem säger att det
stödet har försvunnit från verksamheten. I studien framkommer det att förskollärare både ska
möjliggöra för de flerspråkiga barnen att utveckla sina hemspråk samtidigt som de ska
möjliggöra för de flerspråkiga barnen att utveckla det svenska språket. I resultatet blir det tydligt
att förskollärarna använder sig av AKK och TAKK som pedagogiska strategier i arbetet med
barns flerspråkighet vilket de baserar på beprövad erfarenhet. Det framkommer också att det är
brist på kompetensutveckling och fortbildning i förskolan vilket leder till upplevelser av
oförmögenhet och osäkerhet i arbetet med barns flerspråkighet. En möjlighet som framkommer
i vår studie är arbetet med människors olikheter vilket förskollärarna menar ingår i förskolans
uppdrag.
Date
2021Author
Martin, Lisa
Strömberg, Malin
Hjertberg, Elin
Keywords
lerspråkighet
hemspråk
AKK
TAKK
pedagogiska
strategier
kompetensutveckling
fortbildning
livsvärldsfenomenologi
intervjuer
tolk
hemspråkslärare
olikheter
empatiska förmågor
förskollärare
förskola
beprövad erfarenhet
Language
swe